Flesje half vol, flesje half leeg.


Is er veel verschil in flesvoeding en borstvoeding? Ik heb me er vroeger nooit zo in verdiept, misschien dat het ook wel een reden heeft. Ik was 23 toen ik mama werd en dan verdiep je je nog niet zo veel in zulke onderwerpen. Toen ik zwanger werd wist ik wel meteen dat ik flesvoeding ging geven. Ik zag mezelf niet als het type dat borstvoeding ging geven. Ik vond mezelf daar te nuchter voor op de één of andere manier. Zelf denk ik dat het er ook van afhangt hoe het in jullie eigen gezin is gegaan. Of gebeurt het al meer om je heen? Dat beïnvloed je keuze hierin denk ik ook en bij ons heeft niemand borstvoeding gegeven/gekregen. 

Dan ga je dus naar babypark in je zwangerschap en bevind je je in een paleis voor flesjes en spenen. Uh, hoe kies ik hier uit? Wat is goed? Ik heb toen gekozen voor een Difrax fles. Ik had al een kleintje tot 60 ml van Avent gekregen in een box van WIJ. Die heb ik trouwens niet eens gebruikt, want die vond de kraamhulp niet handig. Oke, doei fles. Later heb ik nog een Dr. Brown fles gekregen tijdens mijn babyshower, deze is speciaal voor darmkrampjes. In het ziekenhuis krijg je een flesje van daar, oh wat was die schattig en klein! Die hebben we natuurlijk mee naar huis genomen om te bewaren. 

Dus geen borstvoeding voor mij.Tot nu toe bevalt dat allemaal prima. Behalve de stuwingen de eerst dagen, men wat was dat heftig! Maar met koolbladeren en BH onder de douche kon ik ze in bedwang houden. Ik vond het gezellig voor de mensen die op kraamvisite kwamen dat ze een flesje konden geven. En soms stiekem ook wel lekker om het uit handen te geven, want ik was moe (écht moe). Natuurlijk heb je meer werk als je flesvoeding geeft. Het maken, schoonmaken en steriliseren. Er  komt genoeg bij kijken, maar dat neem ik nu gewoon voor lief. Ik heb wel echt respect voor de vrouwen onder ons die wel borstvoeding geven. Soms gaat het allemaal niet vanzelf en dan heb je wel doorzettingsvermogen nodig om tot een goed eindresultaat te komen. You go girl!

Ik wissel op dit moment mijn flessen een beetje af. Fiene is een makkelijke drinker (hoop dat dit niet nog hetzelfde is rond haar 16e) . Dus het maakt voor haar niet uit, als ze maar melk krijgt. Nu ze wat ouder is krijgt ze ook een avondje papje, daar hebben we een grotere speen voor gekocht. Anders komt er niks door een en geloof me; daar zijn ze niet blij mee als ze een honger-buikie hebben! 
Volgende week gaan we naar de opvolg melk, zal ff wennen zijn om nummer 2 te kopen. Hopelijk gaat haar buikie ook goed reageren hierop. Anders ga ik stilletjes in een hoekje zitten huilen.. (nee hoor grapje, gewoon lekker veel kroelen)

Zou ik het anders doen? Ja misschien wel, het lijkt me op de één of andere manier toch heel bijzonder om borstvoeding te geven. Dit gevoel is pas enkele weken geleden gekomen. Misschien dat mijn hormonen toch nog een beetje aanwezig zijn? Mocht er ooit een 2de komen, kan ik het alsnog gaan proberen. Eerst maar even van deze kleine genieten!

Geven jullie fles of borstvoeding? Of wat ben je van plan te gaan geven?
Ben reuze benieuwd naar jullie ervaringen of tips!

Liefs, Jeanine

Reacties

Populaire posts van deze blog

mama zijn en werken.